Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Rabu, 5 November 2008

Cikgu Sekolah Mana


“Cikgu sekolah mana”.
“Eh, tak delah cik saya kerje kilang jer”
Em..itulah antara teguran2 org bilamana aku ke mana2.. Terpaksa aku membetulkan kembali sangkaan mereka kepada aku. Mereka memang tak percaya aku kerje kilang, he..minah kilang. Iskh..tak de gaya ker aku nie minah kilang. Entahlah persepsi org berbeza2. Aku ni bukan cikgu sekolah tapi adalah pengalaman sikit mengajar tuisyen lebih kurang 3 tahun. Itulah, mengajar sikit2 untuk mengisi masa lapang di samping untuk refresh kembali ilmu2 dulu. Sambil tu bolehlah menyelami serba sedikit jiwa anak2 sekarang. Sebab zaman dah berubah terlalu banyak perbezaannya.

Cerita bab mengajar nie, bukanlah satu tugas yang mudah sebenarnyer. Banyak benda kene sacrifice. Alhamdulillah, aku ramai guru rujukan bilamana terdapat kekeliruan utk mengajar. Tapi kalau boleh janganllah menjadikan profesion perguruan sebagai batu loncatan. Batu loncatan utk dapat kejer gomen.Sebab guru nie bukan sekadar mengajar tapi mendidik.Teringat kawan saya ( K Suzie)katanya, “ dunia dah nak akhir zaman,kenelah cari kejer yang boleh mendapat pahala yang berterusan”. Tersentuh mendengarnya.
Itulah cumanya setiap daripada kita mempunyai sumbangannya masing2. Caranya berbeza tetapi menuju matlamat yang sama. Insyaallah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan