Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Jumaat, 7 November 2008

Training


5hb baru2 nie aku ada training “PPE,Confined Space&LEL” di Titan Petchem,Tanjung Langsat. Dalam hati training lagi. Time offday plak tue..ok lah, pagi tu pun aku bersiap dengan malasnyer.. trainer pagi tue En Rosli, safety supervisor. Hei..nasib baik dia punya speech best.. aku tak der lah mengantuk sangat sebabnyer dia banyak kepada praktikal on field. Seronok gak dengar.. tapi boleh budak2 aku cakap aku tido..diorang nie tak Nampak ke aku khusyuk dengar.. haha sebab khusyuk yg Nampak macam tersengguk2..he..ok lah tue..bila masuk bab confined space memang macam2 term lah yg aku dengar. Walaupun dept aku mmg x involved job macam nie,tapi aku suka jugak dengar apa yg aku tak tahu..interesting to know on what u dunno. So bila bab Tanya soalan, hati aku teringin sgt nk tnya. Yelah en Rosli asyik sebut pasal SCBA. So aku Tanya apa maksudnyer..iskh..boleh bdk2 lab aku gelakkan aku. Diorg cakap teringin nak masuk operation ker nak tahu sgt.. x der lah hati sampai ke situ tapi sajer jer lah tahu ape ke benda alahnya. SCBA tu rupanya alat pernafasan bila nak masuk confined space. Betul ker kawan..kalau tak silap aku lah.. nanti betulkan lah kalau salah.

Hah..itu bab confined space. Bila masuk PPE section respirator, en Khamis yg buat presentation. Dia kata healthy nie lagi penting daripada safety. Di Jerman mereka menggunakan slogan tue.Sebab kalau kita sihat barulah boleh bekerja dengan selamat. Pada aku, dua2 nyer penting kene jalan sekata. Ok lah, respirator nie di gunakan untuk mengelakkan kita dpd terhidu gas HC,H2S, klorin cam tu lah. Itu pun base on filter yg kita guna. So, en Khamis nie tanyalah pada kami semua saper yg pernah training respirator.he..masing2 mmg tak ngaku sebab en Khamis nak srh ke depan tunjukkan caranyer. Kami duk menunjuk lah saper2. Sebab dah tak der volunteer, en Khamis sebut lah nama Fadhil. Si Fadhil nie pun bgn lah dengan terpinga2..bdk2 nie pun gelak la. En Khamis Tanya pernah ker training respirator. Agaknya apa yg ada kat kepala si Fadhil utk menyelamatkan diri dia cakaplah x tahu sebab dia budak baru.. hah.. apa lagi memang gamat lah bilik tue.. yg tak tahan tue dia boleh menjawab dengan muka yg inert dan selamba sekali. Kesian en Khamis caya pulak tue.. aku pun memang x sangka tindakan respond Fadhil cam tue..hai..mcm2 hal..Itulah serba sedikit kisah training pd hari tue.. Tapi pada hari tue, byk ilmu2 baru yg aku dapat. Alhamdulillah bertambah lagi ilmu. Anyway thanks to En Rosli dan En Khamis...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan