Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Rabu, 13 Januari 2010

Si Petani dan Angsa

Seorang petani misin mengharapkan perubahan dalam hidupnya.Dia selalu mengimpikan agar sesuatu keajaiban akan berlaku dalam hidupnya. Pada suatu pagi seperti biasa, dia pergi ke belakang rumahnya untuk melihat tanaman dan juga angsa kesayangannya.
Alangkah terkejutnya petani itu apabila mendapati di dalam reban, angsa itu ada sebutir telur emas. Petani itu tidak mempercayai dirinya tetapikemudian menjerit kegemberiaan menyanyi sambil melambung-lambung telur emas tersebut. Sebagai pulangan, dia membawa balik makanan dan minuman yang enak-enak.
Keesokan paginya, dia tidak sabar-sabar pergi ke belakang rumah untuk melihat ke dalam reban angsanya. Seklai lagi dia mendapati ada sebutir telur emas di sana. Petani itu melompat kegembiraan, segera keluar ke pekan menjual telur emas dan membawa peluang banyak barangan keperluan rumah.
Kehidupan petani itu telah benar-benar berubah. Dia tidak lagi perlu bekerja keras, sebaliknya hanya mengharapkan angsanya terus bertelur. Riak kemewahan ini memang menggembirakan.
Keesokan paginya dia pergi ke reban angsa di belakng rumahnya dan seperti hari semalam, ada sebutir lagi telur emas tersedia untuknya.Hari itu, dia mula berfikir sendirian dan berkata pada diri sendir, "Alangkah baiknya kalau angsa ini bertelur tidak hanya sebutir sehari. Tidak perlu aku menunggu-nunggunya setiap pagi..."
Otaknya ligat berfikir sambil matanya tertumpu kepada angsanya dengan pandangan jengkel dan terkilan. Kemudian dia mula berfikir, "Aku tidak boleh bersabar lagi dan perlu bertindak pantas. Aku perlu mendapat lebih banyak telur emas!"
Tanpa berfikir panjang dia terus menerkam dan menangkap angsanya. Secepat kilat dia memberkas dan dengan sebilah pisau tajam dia terus membelah perut angsa malang tersebut.
Alangkah terkejutnya setelah angsa itu terkulai layu, dia tidak menemui walaupun sebutir telur emas di dalam perut angsanya. Dia sangat kesal namun tiada apa yang boleh dibuat untuk meyelamatkan angsanya itu. Angsa itu akhirnya mati..
Walau seberat mana kesedihan yang ditanggung. Sepahit mana kepedihan hati untuk mengakui hakikat, kehidupannya kembali seperti dulu, susah dan melarat...
p/s : Lepas tu saper yang bela angsa boleh check kat reban, manalah tau ada kuar telur emas...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan